Att göra ett textilt program
Ett uppdrag kan omfatta allt från att utforma ett helt textilt program till en kyrka till att komplettera de textilier som redan finns. Beställaren börjar ofta med att tala om de olika färgerna. De liturgiska färgerna i kyrkan uppfattas som om de hörde till ett fastställt schema, där kyrkoåret indelas i vita, blå och gröna tider. Det röda och det svarta hör också till detta schema.
Liturgiska färger
De liturgiska färgerna betraktas ofta som något av kyrkan stadfäst, och som man har att följa. På så sätt har färgen, som har till uppgift att variera och fördjupa dagens tema, utvecklats till ett stereotypt schema. Användandet av färger har blivit mer kunskapsmässigt än visuellt - det har blivit ett led i undervisningen om kyrkoåret. Man talar till och med om vilken färg en dag har.
Men ordningen med fem fastställda liturgiska färger går inte längre tillbaka än till det romerskt-katolska Första Vaticankonciliet 1871. Innan dess varierade bruket av färger på de plagg som användes under gudstjänsten. Ofta tog man på de stora högtidsdagarna kyrkans vackraste skrud, oberoende av färg. Det visuella var viktigare än det kunskapsmässiga.
Symboler
Det är en allmän uppfattning att det bör finnas en symbol eller bild på mässhaken. Det är inte nödvändigt med symboler. Om de upplevs som påklistrade gör de att mässhaken förvandlas från att vara ett plagg till att bli en yta för dekor. Man talar ibland också om "mässhakens dekor". Detta sätt att tänka fick sin "höjdpunkt" i de stela svarta psalmbokspärmarna, och lever fortfarande på något sätt kvar.
Ursprungligen var mässhaken ett plagg. Det har alltid varit viktigt för mig, när jag tillverkar en mässhake. Den är skuren i sin stora, generösa form och består främst av ett vackert tyg. Ibland har jag kunnat väva in symboler och bilder i tyget. Formen och tyget har alltid varit viktiga för mig. Men jag märker en förskjutning i mitt intresse från bilder till färger.
Tre exempel
Jag har valt ut tre exempel, som jag visar och kommenterar.
Två systrars kapell 1991-92. Då var tanken att väva bilder och symboler viktig för mig.
Länna kyrka 1997-99. Den bärande tanken var att bryta upp det traditionella schemat och försöka utveckla en större variation.
Experiment 2001. Det tredje exemplet är inte ett uppdrag. Jag har försökt att utan traditionella färger renodla en gradskillnad i festlighet. Festlighetsgraden måste alltid finnas med, även när man arbetar med färger.
Två Systrars Kapell, Kalmar, 1991-92
Uppdraget
Uppdraget gällde fyra mässhakar, vardera med stola, bursa och kalkkläde, till Två Systrars Kapell i Norrliden, Kalmar församling.
Material
Ull, som jag färgat själv eller beställt i rätt nyans. Färgerna har jag bestämt på plats i kyrkorummet. Mörka, mättade färger som samverkar med ikoner och bilder i det i övrigt ljusa, strama rummet. Damastteknik, som ger möjlighet till mönstervävning.
Utgångspunkt
I stadsdelen Norrliden har gatorna namn efter fartyg: Enigheten, Två Bröder, Tre Vänner, Vänskapen. Två Systrars Kapell har adressen Tre Vänners väg. Det hela började därför med tankar över vad talen kan betyda, när de knyts samman med kyrkoårets temata.
Genomförande
Det blev naturligt att ordna talserien på följande sätt.
Vit - talet ett. Cirkeln uttrycker helhet, en(ig)het - Kronan visar på Kristus. Han är Guds enfödde Son uppstånden som förstlingen bland de avsomnade. Vitt är Kristus-festernas färg, Julen och Påsken. Det vita ska skapa lugn, harmoni. Det festliga uttrycket finns i guldet som glimmar.
Blå - talet två. Det är det första tal som avlägsnat sig från enheten. Två bröder, eller två systrar, kan vara gemenskap men också konflikt, spänning och dragkamp. Det blir den blå färgen, beredelsens tid i Advent och Fasta, som tar allvar på människans tudelning.
Grön - talet tre. Detta visar på rörelse, mångfald, och stämmer väl med Trefaldighetstidens sammansatta tema om växt och mognad.
Röd - talet fyra. Hur kan talet fyra och den återstående färgen röd kombineras? Anden är inte fyrkantig - kvadraten är jorden där Andens eld brinner. Fyrhörningen betecknar också levande människor på jorden.
|